fredag 22 april 2016

Hur det började

I år är vi tre klasslärare som har hand om ettorna i Winellska skolan. Redan i ett tidigt skede av planeringen bestämde vi oss för att inte använda traditionella läseböcker, utan istället skriva våra egna berättelser tillsammans med eleverna. I Helsingin Sanomat hade det lite tidigare skrivits om en lektor i övningsskolan i Nyslott, Merja Kuosmanen, som gjort egna läseböcker tillsammans med eleverna med god framgång. Jag kontaktade henne och fick många fina tips om hur vi kunde gå vidare.

Först hade vi tänkt skriva berättelser helt utifrån elevernas egna intressen och förslag, ganska fritt alltså. Men när jag såg att man i min sons förskola (Kyrkfjärdens skola med läraren Pamela Lindholm-Kempe) hade något som de kallade för Sagoskogen ville jag testa samma. I förskolans Sagoskog flyttade det varje vecka in ett nytt djur som började med veckans bokstav, t.ex. Vargen Vera. Det verkade vara ett trevligt och fungerande sätt att ta in bokstäverna och samtidigt ha en röd tråd att följa. Snabbt hade vi pysslat ihop egna sagoskogsplanscher till våra klassrum och arbetet med Sagoskogen kunde börja.

I Sagoskogen bor bl.a. zebran Zucchini, Citronfjärilen Cissi (som förvandlades till en
enhörning), ödlan Östen och jätten Jättegryta.
I den här bloggen berättar jag om hur Sagoskogen utvecklats i min klass under läsårets gång. Eleverna är väldigt ivriga och inspirerade av arbetet med Sagoskogen - det har faktiskt lyckats över alla mina förväntningar. Eleverna har önskat att få fortsätta med Sagoskogen på tvåan och det har jag då ingenting emot! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar