måndag 31 oktober 2016

Hur ska man hinna lyssna på allas läsläxor?

Jag har alltid tyckt att det är viktigt att hinna lyssna på elevernas läsning och läsläxor. Samtidigt tar det en hel del tid som är bort från något annat, även om det är viktigt. När jag sätter mig med en elev för att lyssna på läxan är jag upptagen med just den eleven och är inte tillgänglig för de andra. För att lösa problematiken testade jag i början av ettan att använda WhatsApp för läsläxorna. Jag skrev till elevernas föräldrar att jag testar på något nytt och de som vill vara med kan testa att skicka läsläxan som ett röstmeddelande med förälderns WhatsApp-app (pga. att åldersgränsen är 16). Det fungerade rätt så bra och jag kunde lyssna på många läsläxor som röstmeddelanden, vilket gjorde att vi kunde använda lektionstiden mer effektivt. 

Lite senare under ettans höst testade jag en för mig ny app, Seesaw, tillsammans med mina elever. Det är en slags lättanvänd digital portfolio i vilken eleverna kan ladda upp foton på sina arbeten, rita bilder, skriva texter osv. Jag testade att använda appen för inläsning av läxor och den fungerade ypperligt. Nu laddar alla mina elever sina läsläxor i Seesaw där jag och elevernas vårdnadshavare kan lyssna på läsningen och skriva respons. Väldigt smidigt med tanke på den formativa bedömningen - både med tanke på den respons man kan ge till eleven och framstegen man lätt kan följa med när allt finns samlat på ett och samma ställe.


 
  
      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar