lördag 29 oktober 2016

Sagoskogen och temahelheter

På ettan kopplade vi ihop Sagoskogen med andra ämnen på olika sätt, främst med bildkonst, miljö-och naturkunskap och "sociala färdigheter". I början av ettan när vi behövde jobba lite extra med hur vi är mot varandra skickade Råttan Rurik brev åt oss och frågade om vi kan hjälpa honom. Rurik visste inte riktigt hur man är en god kompis och vi i klassen skrev svar där vi berättade hur han ska göra och vad han kan säga. Eleverna var duktiga på att instruera råttan, som senare skickade han ett nytt brev åt oss där han berättade att han fått kompisar.

När vi hade vattentema i miljö- och naturkunskap flyttade de här djuren till Sagoskogens damm: grodan Gustav, flundran Firre och ynglet Yrsa. Vi målade bilder av hur det ser ut på bottnen av Yrsas damm.   

 

Senare flyttade trollkarlen Xander Xylobi in i Sagoskogen och då var elevernas uppgift att blanda egna trolldrycker och skriva etiketter till trolldrycksflaskorna.

 

Det här var enbart några exempel på hur vi kopplat ihop våra texter med det övriga arbetet i skolan. Möjligheterna är många!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar